Az országgyűlési választások (április 6) hetében voltam a birtokon. 5 napot töltöttem ott. Lefestettem korrózióvédő festékkel a támrendszer vasoszlopait. Műtrágyáztam hármaskeverékkel (nitrogén+foszfor+kálium), és elvetettem a krumplit. Dugtam is. Vörös- és lilahagymát.

A monília elleni védekezés is időszerű volt, ezért megpermeteztem a meggyfáimat, s mivel nálunk ez a hegyi pándy meggy rosszul szokott kötni, kevertem a permetlébe Atonik regulátort és bór levéltrágyát, mert ezek elősegítik a terméskötődést. A szilvákat is lefújtam a monília elleni keverékkel, azzal, hogy ők egy Mospilan nevű méhkímélő rovarölőszert is kaptak poloskaszagú szilvadarázs ellen. E rovar a már megtermékenyült bibére tojja a petéit, ami aztán kikelve kirágja belülről a kis szilvakezdeményt. Komoly terméskárosodást okozhat. Persze a védekezés kicsit korai volt, mert még teljes virágzásban volt a szilva, s közvetlen virágzás után szoktam permetezni, de  csak április 12-én tudtam legközelebb lemenni, ezért azt gondoltam biztos ami biztos lefújom, nehogy késő legyen.

Viszont miközben a szőlőben festegettem az oszlopokat, azt vettem észre, hogy néhány tőkéről hiányoznak a rügyek.krugy.jpg

 

  (Elég tré, életlen kép, de még ez volt a legjobb)

Ilyen kártételt még nem láttam, pedig 15 éve van meg a birtok, s még azt megelőzően kőbányai telkemen is volt szőlő. Először azt hittem valami vad csípte le az épp kihajtó rügyeket, s le is permeteztem vadriasztó szerrel. Mígnem hazajővén az Index fórumán találtam egy bejegyzést, hasonló problémával. Az odaíró olvtársaktól tudtam meg, hogy ez bizony nem emlős, hanem rovar méghozzá vincellérbogár vagy kendermagbogár.

kendermagbogar.jpg

nagy kendermagbogár

(forrás: http://www.nhmus.hu/ColeoColl/kepek/TRIPREPORTS/Reports/2010.IV.9.Kiskunsag.html)

Mindig tanul az ember, szinte mindig a saját kárán. Valószínű, hogy a rendkívül enyhe tél miatt szaporodtak el e kártevők. Védekezésre Decist, vagy Karate-t (FULL) ajánlottak a fórumban. Úgyhogy rimánkodhadtam, fohászkodhattam, hogy maradjon még rügy a szőlőmön hétvégéig míg lejutok Zalába. Mivel még ilyenel nem találkoztam, nem tudtam meddig eszkalálódhat a helyzet. Gondoltam, ha szerencsém van ráunnak a bogarak a kékfrankosomra és átmennek a szomszédhoz egy kis zenitre. Mikor most szombaton (április 12) ismét a birtokra mentem első dolgom volt, hogy a szőlőt megnézzem. Szerencsére komolyabb kártétel nem volt, de biztos ami sicher lefújtam a szőlőt azzal a bizonyos vegyszerrel, plusz - ha már egyszer a hátamon volt a gép - tettem hozzá egy kis Antracolt perenoszpóra ellen, s egy keves Karathane Start lisztharmat ellen. Korai persze még a védekezés, különösen a lisztharmat ellen, de a lemosózás úgyis elmaradt. Ilyenkor kicsi a lombfelület, kevés vegyszer elég, s úgysem csinálok ebből rendszert. Normális években 5x permetezem a szőlőt, most lehet, hogy 6 lesz.

szolo_tavasz.JPGszőlő, balra leendő veteményes - bab, kukorica, burgonya stb.

 

E hétvégén még volt időm babot, kukoricát vetni, s arra is, hogy az alsó birtok nyugati oldalában rendet csináljak. Tavaly ugyanis kiírtottam a bozót nagy részét, de nem mindenütt szedtük össze és égettük el a gallyakat, a munka egy része erre az évre maradt. Nézegettem a besztercei szilvába oltott kajszi oltásaimat is. Már mocorognak a rügyek, de erről majd külön bejegyzésben később úgyis írok.

barackoltasmocorog.jpg

 az oltás hajtani kezd

A bejegyzés trackback címe:

https://baconakbisztro.blog.hu/api/trackback/id/tr255987775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

papas 2016.04.13. 10:51:06

Szia, most futottam bele a kendermag bogarakba. A fejleményeket is leírnád? Mivel védekeztél ellenük, mennyiszer és meddig tartott az invázió? Mekkora kárt okoztak? Gyümölcsfákat is megtámadtak?
süti beállítások módosítása